Op vrijdag werken we rond schrijfritmiek... dat wil niet zeggen dat we alleen maar schrijven en kleuren. Nee hoor, we doen heel wat en alles zorgt ervoor dat we in het eerste leerjaar goed kunnen leren schrijven en rekenen.
Om tot schrijven te komen moeten kinderen een ontwikkelingsproces doorlopen. Net als bij een boom is het belangrijk dat de wortels, de fundamenten stevig verankerd zijn.
Niet alle kinderen ontwikkelen zich even snel, maar we gaan steeds opzoek om de vaardigheden die nog niet voldoende verankerd zijn extra te oefenen en te stimuleren.
Schrijfritmiek is meer dat oefenblaadjes maken. We gaan bewegen, dansen, plezier beleven, ritmegevoel ontwikkelen, visuele vaardigheden oefenen, handvaardigheden stimuleren en ruimtelijke begrippen leren,… Heel wat dus.
Je kleuter zal ook af en toe een werkje meekrijgen naar huis, en er zijn ook foto’s te zien op de blog. Op het werkje zal steeds de stempel ‘schrijfritmiek’ staan.
De voorbije week stond ‘jarig zijn’ en ‘taart’ centraal!
We hebben 2 dansjes geleerd op feestliedjes, we hebben stoelendans gedaan, kliederden in scheerschuim (we deden alsof het slagroom was), en kleurden en knipten een verjaardagstaart waarin verschillende opdrachten verwerkt zaten. We luisterden ook naar het verhaaltje van Jip en Janneke die met hun neus gaatjes in de taart hadden gemaakt 😉
We hebben buiten getekend met krijt en zakdoekje leggen gespeeld. Dit samen met de vriendjes van juf Nancy.
Opdracht verjaardagstaart:
Groetjes juf Elisabeth